Hay masallah o nasil bir isimdir… Eger ‘baskasinin
karisi’ birebir ceviri ise Allah Rusca ogrenmek isteyene kolaylik versin.
‘Yenot kurklu adam’in, kiskanc ve cok bahtsiz Ivan
Andreyic’in hikayesi bu. Karisini aramaya utaniyor da soranlara ‘yakin bir
arkadasim israr etti, karisini takip ediyorum’ diyor. Glafira da oyle kurnaz ki
her durumda kendini hakli cikariyor. Aile dostuna gider gibi baska dostuna
gidiyor, asagida kocasi ve bambaska bir dostu acik vermemeye calisarak
birbirinin agzini ariyor.
Ertesi gun operada Glafira’nin kimbilir hangi dostuna el
altindan vermeye calistigi not alt locadaki bizim bahtsizin kafasina dusuyor.
Bu kez ona baskin yapma niyetiyle nottaki adrese gidince yanlis kata acik
buldugu kapidan daliyor. Bir kadinin saskin bakislari esliginde yatagin altina
giriveriyor ama dunku ‘bambaska dost’u da orada buluveriyor.
Gerisi bir yigin eveleyip geveleme, odada kadin ve kocasi
varken bu ikisi dakikalarca konusabiliyorlar, hayret… Odadaki kopek Amiska
yanlarina gelince Ivan Andreyic boguveriyor onu. Kadin ve kocasi orada
bulduklari bu kiskanc kocanin haline guluyorlar sadece. Eve gittiginde ise
Glafira coktan gelmis, onun geciktiginden yakiniyor zeytinyagi kisilik. Bizimkini
ise mendilini ararken cebine tikistirdigi cansiz Amiska’yi aciklamaya
calisirken birakiyoruz. Cehov gibin.
Okudugum diger Dostoyevski eserlerinin aksine,
betimlemelerden cok diyalog yogunlugu var ve tiyatro olarak izlesem daha cok
eglenebilirdim sanki.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder